Komiek Ricky Gervais gebruikt, samen met andere beroemdheden, zijn bekendheid om aandacht te vragen voor het milieu. Organisatie Rewriting Extinction doet dit door het maken van strips die worden verspreid via Instagram en zo jongeren aan het denken zet.

Ricky Gervais
Ricky Gervais maakt strips om de wereld te redden | Foto: Thomas Atilla Lewis CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons

Ricky Gervais is bekend voor zijn rol in Night at the Museum en de serie After Life. Hij gaat zich nu inzetten om aandacht te vragen voor het milieu. Hij doet dit door mee te helpen de bekendheid van Rewriting Extinction te laten groeien. Zijn drie miljoen volgers kunnen kennis maken met de strips die op dit platform worden gedeeld. Gervais creëerde Bullfight, om aandacht te vragen voor de afschuwelijke praktijken van het stierenvechten.

“Een prachtig dier, letterlijk doodgemarteld als vermaak. Psychotisch. Fuck iedereen die ervan geniet of het verdedigt.”

Bekendheid groeit

Gervais is niet de enige die hier aan mee doet. Nog meer dan 300 celebrities, milieudeskundigen en verhalenvertellers hebben de krachten gebundeld om de wereld te redden. Actrice Cara Delevigne, acteur en regisseur Taika Waititi en journalist en tv-presentator Lucy Siegle behoren tot de groeiende groep beroemdheden die hun platform gebruiken voor het verbeteren van de wereld. De social media-accounts van Rewriting Extinction zijn meer dan 75 miljoen keer bekeken en de strips worden vertaald naar tientallen talen. Natuur-tv-presentator Steve Backshall zei hierover:

“Deze generatie ziet de wereld in een graphic novel-formaat. Puntig proza, grimmige beelden, superhelden en schurken. Het is een taal die ik niet sprak voordat ik bij dit project betrokken raakte, en ik kan niet geloven wat ik heb gemist – als hulpmiddel voor het communiceren van natuurbeschermingscrises is het vrijwel ongeëvenaard.”

Gericht medium

Jonge generaties zijn steeds meer gericht op beeld en humor. Er worden memes gebruikt om ideeën, grappen en saamhorigheid te creëren. Rewriting Extinction heeft het helemaal begrepen. De organisatie wil aandacht vragen voor zeven verschillende milieuprojecten waaronder de Wildlife Trust, Reserva en Born Free. Medeoprichter en Emmy winnaar Paul Goodenough:

“De oplossingen kunnen niet door één van deze NGO’s alleen worden geleverd, ze kunnen alleen door hen allemaal worden geleverd. Dus ik heb wanhopig geprobeerd om al deze liefdadigheidsinstellingen voor het milieu te verenigen onder één vlag met een eenvoudige boodschap.”

De organisatie bundelt doelen bij elkaar, zodat mensen snel en makkelijk het project dat hen het meeste aanspreekt kunnen vinden. Deze projecten zijn dan ook de basis voor de strips. Bij elke creatieve uitlating wordt er gebruik gemaakt van een bekendheid, schrijver en een milieuexpert. Dit zorgt ervoor dat de strips altijd de waarheid met humor weerspiegelen.

Verhalen gebundeld

De strips die worden verspreid over social media zijn nu gebundeld in boekvorm. De titel is uiterst relevant: The Most Important Comic Book on Earth: Stories to Save the World.

120 verhalen over de wereld en hoe deze eraan toe is. Waaronder de krachtige korte strip Earplugs van cartoonist Joel Pett. Deze strip weergeeft prachtig hoe mensen de rug toekeren naar milieuproblemen en er voor kiezen niet te luisteren, terwijl de wereld naar ons schreeuwt. Deze beelden zorgen voor een reality check en laten zien wat er beter moet en kan om de wereld te verbeteren.

Bronnen:

©AnimalsToday.nl Maury Senden