In 2024 spendeerde de Europese Unie 52 miljoen euro aan subsidies voor vlees- en zuivelreclames. Dat is opnieuw een significante stijging in vergelijking met het jaar daarvoor. Duurzame alternatieven voor dierlijke producten zijn structureel uitgesloten van deze subsidies.

Nog meer EU-subsidies voor vlees- en zuivelreclames
Nog meer EU-subsidies voor vlees- en zuivelreclames | Foto: publiek domein

Stichting Dier&Recht brengt de Europese subsidies ieder jaar in kaart. De organisatie pleit voor een einde aan deze geldstromen. De met belastinggeld betaalde reclamecampagnes staan lijnrecht tegenover het klimaat- en gezondheidsbeleid van de EU.

Misleidende vlees- en zuivelreclames

Vlees- en zuivelreclames bevatten volgens Dier&Recht zelfs misleidende milieuclaims. Zo gaat er bijna 4 miljoen euro naar de campagne Sustainable European Beef. Die campagne moet Europese burgers meer waardering bijbrengen voor de eigenschappen van ‘duurzaam rundvlees’ uit Europa. In realiteit is rundvlees – ook uit Europa – de meest vervuilende eiwitbron op ons menu. Directeur Frederieke Schouten van Dier&Recht:

“Juist met betrekking tot dierlijke producten zoals vlees en zuivel, met een enorme impact op milieu, klimaat en dierenwelzijn, zijn deze subsidies ronduit pervers. Europese burgers betalen zo via de belasting mee aan hun eigen misleiding. Zo draait de samenleving op voor dure en onjuiste reclamepraatjes over dierlijke producten.”

.

Nog meer EU-subsidies voor vlees- en zuivelreclames
32 miljoen euro EU-subsidie ging naar vleesreclames | Foto: publiek domein

14 procent meer subsidie

Van de 52 miljoen euro ging 32 miljoen naar vleesreclames en 20 miljoen naar de promotie van zuivel, samen 14 procent meer dan in 2023. Schouten:

“We zitten midden in een klimaat- en biodiversiteitscrisis. In Nederland zijn lokale overheden bezig om reclames voor schadelijke producten zoals vlees en vliegreizen uit het straatbeeld te weren. Het is volstrekt onverantwoord dat Europa de subsidiekraan wijd open zet voor deze grote vervuilers. Ondertussen krijgen producenten van duurzame alternatieven voor vlees en zuivel geen cent subsidie voor reclames.”

.

sojamelk
Vervangers van dierlijke producten ontvangen geen cent subsidie | Foto: publiek domein

Nederland moet meer doen

Dier&Recht pleit voor het volledig afschaffen van subsidies voor de promotie van vlees en zuivel. De Nederlandse regering deelt dit standpunt, maar een aantal lidstaten wil de subsidies graag behouden. Dier&Recht roept Nederland op om zich in Europa actiever in te zetten voor een eind aan de subsidies voor vlees- en zuivelreclames.

Bron:

Recordbedrag aan subsidies die het milieu schaden

©AnimalsToday.nl

Gerelateerde berichten