‘Zaanse Flopkip’ is uitgeroepen tot winnaar van de namenwedstrijd voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. Wakker Dier organiseerde de wedstrijd, omdat de supermarkten onlangs met veel tamtam aankondigden met een nieuwe duurzamere en diervriendelijkere kip te komen.

Nieuwe plofkip

In de praktijk stelt dit echter nauwelijks iets voor: de dieren mogen een paar dagen langer leven en krijgen een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Wakker Dier vermoedt dat Albert Heijn deze flopkip binnen een of twee jaar in het schap wil leggen, voorzien van een klinkende naam om het winkelpubliek zand in de ogen te strooien. Met de naam ‘Zaanse Flopkip’ wil Wakker Dier de consument alvast behoeden voor misleiding. De vakjury koos het woord flopkip mede omdat het dezelfde letters heeft als plofkip, waardoor er – net als voor de plofkip zelf – nauwelijks iets verandert, ondanks de mooie beloftes vanuit het Zaanse hoofdkantoor.

Wedstrijd

Met paginagrote advertenties in het NRC en de Next van 22 november, riep Wakker Dier iedereen op om namen in te dienen voor de nieuwe plofkip van Albert Heijn. Ook plaatste Wakker Dier de oproep op Facebook. Via beide kanalen stroomden er in totaal 1.400 inzendingen binnen. De naam flopkip werd maar liefst 160 keer ingezonden. De vakjury koos het woord flopkip omdat het in één klap toont waar het om draait: wat een flop dat Albert Heijn zo hard roept over duurzaamheid en dierenwelzijn, en vervolgens ijskoud plofkip in de winkel blijft leggen. ‘Flop’ en ‘plof’ hebben ook nog dezelfde letters, waardoor er – net als voor de plofkip zelf – nauwelijks iets verandert. Het woord Zaanse verwijst fraai naar het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam waar men over het lot van tientallen miljoenen kippen beslist. Morgenmiddag publiceert Wakker Dier de top 3 en het rapport van de vakjury in een twee pagina’s grote advertentie in het NRC Handelsblad.

Plofkip

Nederland slacht dagelijks 1,5 miljoen plofkippen: kuikens van zo’n 6 weken oud die dan al ruim twee kilo wegen. Met duizenden in een stal en 20 kippen op een vierkante meter worden ze gehouden in dichte schuren en in hun eigen ontlasting. De snelle groei zorgt voor veel welzijnsproblemen: kreupelheid, gewrichtspijn, voetzweren, brandhakken en ademhalingsproblemen. Plofkippen krijgen veel antibiotica. Bijna al het kippenvlees in de winkels is besmet met ESBL-bacteriën.

Campagne Wakker Dier

Wakker Dier wil dat Nederland omschakelt naar kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Deze kippen leven twee weken langer en hebben nauwelijks last van de welzijnsproblemen waar de plofkip mee kampt. Ze hebben een overdekte uitloop, meer ruimte en volgens recent grootschalig onderzoek krijgen zij 85% minder antibiotica toegediend. Veel A-merken zoals Unilever, Struik, Domino’s-, Wagner en New York Pizza beloofden al om te schakelen. Ook supermarkt Deen, álle merken babyvoeding (waaronder Olvarit en de huismerken van Etos, Kruidvat, Albert Heijn en Jumbo), 24 ziekenhuizen en tientallen bedrijfskantines gaan van de plofkip af.

Supermarkten willen de omschakeling naar 1 ster kip (vooralsnog) niet maken. Zij kiezen voor een tussenoplossing die net niks is: de plofkippen krijgen uiterlijk in 2015 een handje stro, een nachtrust van 6 in plaats van 4 uur en een smartphone meer aan ruimte. Uiterlijk in 2020 krijgt de kip er een paar levensdagen bij en mag dan gemiddeld 45 dagen leven. Wakker Dier gaat door met haar campagne totdat supermarkten overstappen op kip met minimaal 1 Beter Leven ster.

Albert Heijn – grootste plofkipverkoper van Nederland

In de campagne van Wakker Dier is veel aandacht voor de supermarkten Jumbo en Albert Heijn, ook al verkopen alle andere supermarkten óók nog plofkip. Daar zijn goede redenen voor:

  •  AH is de grootste plofkipverkoper van Nederland: ongeveer eenderde van alle plofkippen die in een supermarkt verkocht worden, komt uit een AH winkel. Dat zijn tientallen miljoenen dieren per jaar.
  • AH is ‘supermarktkoning’ – marktleider – van Nederland en andere supers kijken wat AH doet. Jumbo is de ‘kroonprins’. Zolang AH en Jumbo publiekelijk verkondigen niet te stoppen met plofkip, blijven anderen ook gewoon plofkip verkopen.
  • AH stuntte in de eerste helft van 2013 drie keer zo vaak in haar folder of website met plofkip als het jaar ervoor. Vooral met de aanbiedingen van de voordeelverpakking plofkipfilet voert Albert Heijn de verkoop op. Jumbo voert de laagsteprijsgarantie op veel producten, ook op plofkip.

De advertenties zijn mogelijk gemaakt door de NRC Charity Awards. Wakker Dier won de publieksprijs en kreeg een eervolle vermelding van de jury. Hiermee won de organisatie 5 gratis spreads (dubbele pagina’s) in de NRC of NRC Next.

Persbericht Wakker Dier