Lange weken deelden we onze schommelende kajuit tijdens de stormachtige campagnes van Sea Shepherd in Antarctica. Alhoewel we uit verschillende sociale milieus kwamen, hadden we al snel een klik door onze gezamenlijke liefde voor de natuurstrijd, Nederlandse nuchterheid en een goed gevoel voor humor. Toen Laurens de Groot me vertelde dat hij een boek ging schrijven over zijn ervaringen bij Sea Shepherd kon ik niet wachten op de dag dat het in de winkel zou liggen en ik het in een zucht zou uitlezen.

Recensie Jacht op de Jagers

Iedereen vangt wel iets op van de verhalen van Sea Shepherd: de spannende missies, de actie-successen, de vastberadenheid van leider Paul Watson en de agressieve acties die het bedreigde zeeleven bescherming moeten bieden tegen stroperij, corruptie en politieke onwil om aan betere handhaving van bestaande natuurwetten te werken. In Jacht op de jagers volgen we Laurens tot in alle uithoeken van de wereld in zijn zoektocht naar manieren om het verschil te maken. Het monotone werk bij het Interregionaal Milieuteam van politiekorps Rotterdam-Rijnmond staat in sterk contrast met zijn gewaagde pogingen om in Antarctica

illegale walvisjagers tegen te houden en de gevaarlijke missies in Namibië, waar s’ werelds grootste slachting van zeezoogdieren ongehinderd plaats vindt.

Laurens beschrijft zijn avonturen vol passie, spanning en sensatie maar ook met de nodige analyse, een gezonde dosis zelfspot en kritische blik op de actiewereld waarin hij zich als voormalig politieman begeeft. Zijn verhaal is persoonlijk, prikkelend en aanstekelijk. Je staat er bijna zelf, op het dek van het schip of in de woestijn van Namibië, met medestanders om samen het verschil te maken. Wat het verhaal van Laurens extra inspirerend maakt, is dat het een nieuwe generatie van activisten breed uitmeet. Activisten die met het afschudden van oude politieke dogma’s daadwerkelijk werken aan verandering door zich doeltreffend te focussen op het bevorderen van handhaving, het aan de kaak stellen van wandaden en anderen te inspireren dit voorbeeld te volgen.

Jacht op de jagers maakt zonder meer duidelijk dat werken aan een betere wereld niet alleen mogelijk is, maar ook hoogst noodzakelijk en dat dit begint bij jezelf. Activist zijn betekent niet langer dat je tussen geitenwollen-sokken-types in een demonstratie meeloopt en protestacties bijwoont. Concreet strijden tegen onrechtvaardigheid, winstbejag en corruptie die de natuur en de dieren schaden, daar doet Laurens, zonder een blad voor de mond te nemen, prachtig verslag van. Het leest weg als een spannend jongensboek, maar ook als een serieus teken aan de wand dat de internationale gemeenschap haar verantwoordelijkheden nalaat.

Al jaren lang duurt de illegale walvisjacht door Japanse jagers in Antarctica. Decennia lang al delven bedreigde diersoorten het onderspit en al te lang kunnen zeehondenjagers ongestoord hun gang gaan met het slachten van baby-robben op de toeristenstranden van Namibië. De nutteloze internationale wetten en regels, die wilde dieren en natuur behoren te beschermen, stapelen zich op. Aan succesvolle actie ontbreekt het in het verhaal van Laurens allerminst en dat geeft hoop dat het handelen van een kleine groep gepassioneerde mensen in toenemende mate de verandering teweeg brengt die de wereld zo hard nodig heeft.

Jacht op de jagers is een unieke publicatie, waarin iemand die ooit bij de politie begon om op te komen voor gerechtigheid, nu met prachtig schrijven zijn persoonlijke ervaringen deelt over zijn wereldwijde activiteiten voor het beschermen van dier en milieu. Het actieleven brengt soms moeilijke momenten met zich mee, waar hij dan ook als nuchtere Nederlander keihard verslag van durft te doen. Zelfs op mij, die naast Laurens op de barricaden heeft gestaan, in dezelfde Zuidelijke Oceaan stormen niet kon slapen en andere gelijke ontberingen heeft doorstaan, maakt dit boek een ongekend blijvende indruk. Dit is geen ‘aanrader’ maar één van de weinige echt inspirerende boeken die je gewoon moet lezen. Punt uit.

Jacht op de jagers; mijn jaren bij Sea Shepherd‘ (ISBN 978 94 004 0195 2) is uitgegeven door Uitgeverij Thomas Rap en ligt sinds vandaag (18 oktober 2012) in de boekhandel. Het boek zal gepresenteerd worden op zaterdag 20 oktober om 16.30 tijdens een speciaal evenement bij Boekhandel Donner, Lijnbaan 150, Rotterdam.

©PiepVandaag.nl Wietse van der Werf, oprichter The Black Fish