Foto: Wakker Dier

Dit weekend valt bij 40 bedrijven (supermarkten, fastfoodketens en A-merken) een brief op de mat om een einde te maken aan de verkoop van plofkip. Hiermee gaat een langlopende nieuwe campagne van Wakker Dier van start.

Eerder boekte Wakker Dier al succes met dergelijke campagnes tegen biggencastratie, legbatterij-eieren, bloedarmoede bij kalveren en foie gras. Deze campagne is  gericht op een beter leven voor de 400 miljoen kuikens die jaarlijks worden geslacht in Nederland.

Wakker Dier wil dat bedrijven overstappen naar kip met minimaal één Beter Leven Ster van de Dierenbescherming, zoals sommige supermarkten al uitsluitend varkensvlees verkopen met minimaal één Beter Leven Ster. De productie van deze kip kost een paar dubbeltjes meer, maar het antibiotica gebruik is bijna nul, net als het aantal pijnlijke voetzweren. Voor producenten van bijvoorbeeld baby- en diervoeding of pizzabakkers is de omschakeling naar betere kip echt een centenkwestie. Wakker Dier verwacht dan ook dat veel producenten snel gehoor zullen geven aan de oproep. “Het is schrijnend dat baby- en huisdierenvoeding wordt gemaakt met zulk dierenleed enkel om enkele centen te besparen.” aldus een woordvoerder.

Kip, ‘t meest mishandelde stukje vlees
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. Deze kippen hebben nauwelijks tot geen last van onderstaande welzijnsproblemen en veel minder antibiotica nodig. Vlees van langzamer groeiende kippen kost circa 4,8 cent per kipfilet meer. In zes weken tijd groeien vleeskippen van 50 gram uit naar een gewicht van bijna 2,5 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt met genetische selectie, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, het skelet en organen als hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Vleeskuikens leven volgens de Europese normen met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Door het leven in de eigen uitwerpselen, krijgen zij last van pijnlijke voetzweren, hakblaren en borstpukkels(9).

Campagne
Wakker Dier heeft in eerste instantie de volgende bedrijven aangeschreven met de vraag om zo snel mogelijk een einde te maken aan het gebruik en de verkoop van plofkip:

Supermarkten:
Albert Heijn, Aldi, Boni-markten, Boon, C1000, Coop, Deen, Dirk/Bas/Digros, Dekamarkt, EMTE, Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Lidl, Nettorama, Plus, Poiesz, Spar, Super de Boer, Vomar

Ketens:
KFC, McDonald’s, BurgerKing, Febo, Kwalitaria, Smullers, Starbucks Coffee, Subway, Domino’s Pizza, NewYork Pizza, Bakker Bart

Babyvoeding:
Olvarit, Nestlé, Bonbebe

Honden/kattenvoer:
Bonzo, Felix, Gourmet, TomPoes, Purina, Sheba, Whiskas, Cesar, Pedigree, Royal Canin, Frolic

Diepvries:
Dr. Oetker, Wagner’s Pizza, Iglo, Mora

Blik en pot:
Unilever, Struik

Vers:
Johma 

 

Bron: Wakker Dier