FrieslandCampina, McDonald’s, Albert Heijn, Arla en Duurzaam Paling Fonds

Wakker DierWie wordt het Liegebeest van 2013? Dit jaar zijn door Wakker Dier genomineerd: de reclames van FrieslandCampina en McDonalds, de verpakkingen van AH Excellent, Arla Natura en het Duurzaam Paling Fonds. Deze liegebeesten misleiden onder meer over weidegang, duurzaamheid en kwaliteit. Op www.wakkerdier.nl/liegebeest kan iedereen een Liegebeest Top 3 samenstellen. De stembus is tot en met 12 september geopend. De kandidaat  met de meeste stemmen wordt het grootste Liegebeest van 2013! Deze jaarlijkse publieksverkiezing van Wakker Dier werd eerder gewonnen door de ‘duurzame’ Iglo plofkip-sticks, het ‘scharrelei’ uit potdichte krappe stallen en het ‘daar worden we allemaal vrolijk van’ kalfsvlees.

liegebeestverkiezing
Foto: Wakker Dier

De kandidaten

1.    De reclame van FrieslandCampina over het sprookje van zuivel. Hierin maakt marktleider FrieslandCampina een mooie sier met koeien in de wei. In werkelijkheid neemt weidegang al tien jaar af en ook veel koeien van marktleider FrieslandCampina mogen niet naar buiten. 

Melk is bijzonder – FrieslandCampina

2.    Het eigen merk van Albert Heijn,  AH Excellent, is naar eigen zeggen het beste wat er te koop is in de culinaire wereld. Gek dan dat de AH Excellent kipfilet met pesto gemaakt is van plofkip. 

3.    McDonalds is in haar reclame eerlijk over alles; de frietjes, sla, tomaten… Maar er wordt met geen woord gerept over de kipnuggets. Want die zijn gemaakt van plofkip. Daar houdt McDonald´s liever haar mond over, op wat vage misleidende praatjes na ergens ver weg op hun website. 

McDonald’s – Kwaliteit en voeding

4.    Arla heeft een nieuwe zuivellijn, Arla Natura, ‘100% natuurlijk’ met een mooie weidekoe op de verpakking tegen een strakblauwe lucht. Maar de kaas wordt gemaakt van melk zonder weidegarantie uit Denemarken, een land waar 70 procent van de koeien altijd binnen staat. Daar is niets natuurlijks aan! 

5.    Het Duurzaam Paling Fonds beweert dat bij de aankoop van hun palingfilet, er wordt bijgedragen aan duurzaam palingbeheer?! Paling is een bedreigde diersoort! Red de paling, eet hem op? Is dat duurzaam? Wetenschappers en de Reclame Code Commissie denken daar anders over.

Dierenleed vaak verdoezeld

Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat de écht eerlijke producten weinig kans maken door de vele Liegebeesten in het schap. Mooie plaatjes en leuzen misleiden de consument tot het aankopen van schone schijn, ten koste van diervriendelijkere producten.

“Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven een varken in de vee-industrie had, met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch”, aldus Hanneke van Ormondt, woordvoerster van Wakker Dier. “De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat eerlijke producten een betere kans krijgen.”

De afgelopen jaren hebben al tientallen fabrikanten hun misleidende verpakkingen aangepast door deze verkiezing en diverse klachten van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie. Ook de top 3 van vorig jaar veranderden hun verpakking: Iglo, C1000 en Albert Heijn. Er zijn dan ook steeds minder misleidende producten en reclames te vinden op het gebied van dierenwelzijn. Zo wordt het woord ‘diervriendelijk’ niet meer gevonden op producten uit de vee-industrie en staan er geen plaatjes meer van blije weide-kippen op dozen van scharreleieren. Maar oplettendheid blijft geboden!

Liegebeesten van voorgaande jaren

Vorig jaar ging de titel Liegebeest naar Iglo, vanwege de mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar gewoon plofkip in zit. Het jaar ervoor kreeg CDA-kamerlid Ger Koopmans de twijfelachtige eer o.a. vanwege de uitspraak “foie gras is verantwoord geproduceerd”. In 2010 won de term “scharrelei” de prijs. De naam doet consumenten ten onrechte denken dat de kippen vrij buiten hebben kunnen scharrelen. In 2009 ging de prijs naar de reclame: “Kalfvlees, daar wordt echt iedereen vrolijk van” terwijl het overgrote deel van de Nederlandse kalfjes toen nog leed aan bloedarmoede.

Persbericht Wakker Dier


Strijd mee tegen dierenleed!

Zonder jouw hulp kunnen House of Animals en Animals Today niet verder groeien en dieren een stem geven. Waardeer je wat wij doen, steun ons dan met een (eenmalige) donatie.