Jumbo stunt met plofkip, hoewel zij afgelopen september schriftelijk beloofde om hiermee te stoppen. Wakker Dier doet op Facebook een grootschalige oproep om de leugens van Jumbo te stoppen, en de supermarkt te vragen haar belofte na te komen. Jumbo Group Holding BV is, na Albert Heijn, de op één na grootste plofkipverkoper van Nederland.

Jumbo
Foto: Wikimedia Commons

Plofkippen zijn kuikens die in zes weken worden vetgemest tot vleeshomp van bijna 2,5 kilo. De meeste plofkippen zijn kreupel door voetzweren en gewrichtspijn en ze krijgen veel antibiotica. Om extra klanten te winnen, is Jumbo bezig om bij vlees en kip de ‘laagste prijsgarantie’ in te voeren. Dit beleid staat haaks op de recente boodschap van de supermarkten dat zij duurzamere kip willen gaan aanbieden en actief hun best zullen doen om het aandeel diervriendelijkere kip in de winkel te vergroten. Met de laagste prijsgarantie stimuleert Jumbo de andere supermarkten om de prijzen laag te houden. Boer en kip zijn hiervan de dupe. 

Bekijk hier de aanbiedingen: ‘Gebraden kipfilet’ en ‘Kippakket-vlug-klaar’

Wakker Dier is verbaasd en teleurgesteld over de plofkipaanbiedingen van Jumbo, waarmee de keten haar eigen belofte verbreekt. Ook het CBL, het overkoepelende orgaan van supermarkten, verbrak onlangs een belofte. Afgelopen zomer beloofden de supermarkten (CBL) in de toekomst enkel kippenvlees met minimaal 1 ster van het Beter Leven kenmerk in het schap te gaan leggen. In februari werd deze belofte teruggebracht tot een ‘plofkip in flauwekulsaus’: zonder Beter Leven ster, 18 in plaats van 20 kippen per vierkante meter (per kip een extra oppervlakte ter grootte van een smartphone), nooit naar buiten en een paar dagen langer leven. Wakker Dier blijft onverminderd campagne voeren voor een plofkip-vrij schap in 2015, en richt zich daarbij vooral op de grootste plofkipverkopers: Albert Heijn en Jumbo.

Bron: persbericht Jumbo