Vanaf vandaag krijgt de plofkip een gezicht: Wakker Dier start met massale buitenreclame op stations door heel Nederland. Op de meer dan 5.000 posters zijn een plofkip en een biologische kip naast elkaar te zien: beiden even oud, maar aanmerkelijk verschillend in omvang en gewicht.

plofkipEen biologische kip weegt na zes weken nog steeds minder dan één kilo, maar een plofkip weegt dan al 2,3 kilo. Na de start van de campagne in april hebben Unilever, Olvarit en Struik al beloofd over te stappen naar kippenvlees dat voldoet aan de eisen voor één Beter Leven ster van de Dierenbescherming.  Vanaf maandagochtend 7 mei richt de campagne zich op plofkipverkoper McDonald’s en op twee nieuwe bedrijven: Iglo en Wagner Pizza van Nestlé.

Kip ’t meest mishandelde stukje vlees 
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn. In zes weken tijd groeit de plofkip van 50 gram uit naar een gewicht van meer dan 2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei lijden veel dieren aan pijnlijke aandoeningen die hun welzijn ernstig aantasten. De groei van de poten, het skelet en organen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. De European Food Safety Authority dringt daarom aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. Plofkippen leven met ongeveer 15 tot 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Door het leven in de eigen uitwerpselen, krijgen zij vaak last van pijnlijke ontstekingen aan poten en borst.

Plofkipcampagne
Wakker Dier wil dat Nederland omschakelt naar een langzamer groeiend kippenras met meer ruimte binnen en een buitenverblijf. Deze kippen zijn onder andere van een ras dat trager groeit, waardoor het antibioticagebruik en de meeste welzijnsproblemen sterk afnemen. Eerder maakte Wakker Dier met vergelijkbare campagnes  een eind aan de verkoop van legbatterijeieren, onverdoofde biggencastratie, blank kalfsvlees met bloedarmoede in supermarkten, en  de verkoop van foie gras in veel restaurants. De campagne zal doorgaan tot A-merken en supermarkten zijn omgeschakeld.

Bron ©PiepVandaag.nl