Veevrachtschip Pearl of Para is veel langer onderweg van Fremantle in West-Australië naar Israël dan gepland. Het schip met 5.240 runderen aan boord vertrok op 3 september, maar moest na drie dagen terugkeren naar Fremantle vanwege technische problemen.

Pearl of Para
Slachtrunderen aan boord van de Pearl of Para | Foto: Alan Schmidt via abc.net.au

Het risico dat gepaard gaat met vervoer van levend vee wordt hiermee weer eens aangetoond. Als het aan dierenrechtenorganisaties zoals RSPCA Australië ligt, wordt vee voortaan in het land van herkomst geslacht en als vlees vervoerd. Ook WSPA en Compassion in World Farming (CIWF) pleiten voor export ‘on the hook, not on the hoof’.

Volgens een verklaring van het Australische ministerie van Landbouw, Visserij en Bosbeheer was er geen reden tot zorgen.

“Het welzijn van de dieren aan boord heeft nog steeds de hoogste prioriteit. De dieren worden goed in de gaten gehouden. Ze  hebben voldoende voer en water en het ventilatiesysteem werkt naar behoren.”

Inmiddels zijn de mankementen verholpen en is het vrachtschip weer onderweg. Zodra de dieren na de ongebruikelijk lange reis aankomen op de plaats van bestemming is de ellende nog niet voorbij. In 2012 kwamen de wreedheden van abattoirmedewerkers in een van de grootste Israëlische slachthuizen, Bakar Tnuva, aan het licht, dankzij een journalist die undercover werkte. PiepVandaag.nl berichtte over deze gruwelijke behandeling van onder meer Australisch vee. Australische dierenhulporganisaties Animals Australia en RSPCA eisten een exportverbod, maar tot op heden heeft de regering hier geen gehoor aan gegeven.

Bron ©PiepVandaag.nl Angelique Lagarde