Wakker Dier‘Als (D)één over de dam is, volgen er waarschijnlijk snel meer’

Amsterdam, 20 augustus 2012; Supermarkt Deen stopt als eerste supermarkt met de verkoop van plofkip. Dit hebben zij aan Wakker Dier bekend gemaakt. Dit betekent voor 3 miljoen kippen per jaar een beter leven. Deen heeft deze maand al een groot deel van haar kip vervangen en zal de omschakeling naar kip met 1 Beter Leven ster in stappen realiseren met een uiterlijke termijn van 2014. Wakker Dier hoopte al langer op een dergelijke doorbraak in haar plofkipcampagne: “Bij Deen gaan wekelijks 50 duizend kippen over de toonbank. Die krijgen nu allemaal een beter leven. Los hiervan gedragen supermarkten zich vaak als schapen: als (D)één over de dam is, volgen er waarschijnlijk snel meer.” Wakker Dier gaat de komende weken minimaal 250 ‘jubel’-radiospotjes over deze doorbraak bij Deen uitzenden. Deze belofte deed Wakker Dier eerder om supermarkten te stimuleren snel om te schakelen. Deen heeft 63 winkels in Noord Holland, waaronder Amsterdam, en Flevoland en staat in de top 10 van grootste supermarkten in Nederland. Vorige week maakte Coop bekend dat ze de plofkip grotendeels gaan vervangen maar zij konden nog geen einddatum noemen waarop alle plofkip vervangen is.

Plofkip campagne
©Wakker Dier

Persbericht Deen

Stop de plofkip
Wakker Dier startte in januari haar plofkipcampagne, met een brief aan meer dan 40 bedrijven die gezamenlijk meer dan 100 miljoen plofkippen per jaar verbruiken. Eerder gaven diverse A-merken al aan dat ze van de plofkip overstappen op kip met 1 Beter Leven ster van de Dierenbescherming: Unilever, Wagner Pizza, Olvarit, Johma, Struik en Domino’s Pizza. Het overgrote deel van de plofkippen belandt echter bij supermarkten. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) gaf eerder aan dat de plofkip niet langer acceptabel is en dat de supermarkten in 2020 voor al het verse vlees plofkip-vrij proberen te zijn. Die toezegging is echter meer een vertragingstactiek dan een serieuze stap. Wakker Dier vervolgt haar campagne tegen achterblijvende supermarkten en A-merken.

Faming en Shaming

Het plofkipsucces is niet het eerste succes dat Wakker Dier boekt met ‘faming en shaming’-campagnes, gericht op bedrijven. In 2004 stopten supermarkten met de verkoop van legbatterijeieren. In 2008 kwam er een eind aan de verkoop van vlees van onverdoofd gecastreerde biggen. In 2009 haalden supermarkten blank kalfsvlees uit het schap. Vele restaurants, hotels en alle supermarkten stopten met foie gras na campagnes van Wakker Dier. Ook het aantal kiloknallers (vleesaanbiedingen onder de gemiddelde prijs van kattenvoer) nam de afgelopen twee jaar af met 30%. Wakker Dier zet bedrijven die goede stappen zetten in het zonnetje, bijvoorbeeld met een radiospot voor Calvé en Plus supermarkt toen zij overstapten op diervriendelijkere eieren. Achterblijvers op het gebied van dierenwelzijn worden publiekelijk aangesproken.

Plofkip
Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de plofkip, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt door eenzijdig doorfokken, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. De groei van de poten, skelet, hart en longen blijft achter bij de groei van de borstspier (de filet). Welzijnsproblemen en hoge sterfte zijn het gevolg. Plofkippen leven met ongeveer 20 anderen op één vierkante meter in dichte stallen. Omdat ze continu in hun eigen uitwerpselen staan, krijgen zij veel last van pijnlijke, open zweren aan hun pootjes en op hun borst.

Bron: Persbericht Wakker Dier