Op 3 oktober gaat de anti-bontspot ‘Levend gevild worden voor een velletje? Zeg nee tegen bont!’ van Dierenbescherming Amsterdam in première. De spot zal in de vier Pathé theaters in Amsterdam twee weken lang vertoond worden, voorafgaand aan iedere voorstelling vanaf 12 jaar. De anti-bontspot duurt 30 seconden en is gemaakt door animator Geza en ingesproken door Kasper van Kooten.

Pathe anti-bontspot
Foto: m4tik / Foter / CC BY-NC + Dierenbescherming

Dierenbescherming Amsterdam is Pathé zeer erkentelijk voor de mogelijkheid om een zeer grote groep bezoekers kennis te laten maken met de anti-bontboodschap. Met name veel jongeren in de leeftijd van 16 tot 35 zijn de consumenten waar de bontindustrie en detailhandel op inspelen. De winkels in Amsterdam hangen nu al weer vol met kleding waar bont in is verwerkt. Met name jassen met een bontkraag zijn populair. Bont wordt steeds goedkoper geproduceerd en is daardoor een massaproduct geworden. De sociale druk om bont te dragen is de afgelopen jaren enorm toegenomen en veel jongeren willen erbij horen. Over de oorsprong van het bont en wat er aan vooraf is gegaan wordt niet nagedacht. Gebleken is ook dat mensen niet weten dat het meeste bont echt is.

Dierenbescherming Amsterdam wil Amsterdammers bewust maken van de dieronvriendelijke en gruwelijke praktijken in de bontindustrie. Zowel in Nederland als in het buitenland kan de industrie absoluut niet voldoen aan huisvesting die recht doet aan de welzijnsbehoeften en het soorteigen gedrag van dieren. Bovendien zijn veel mensen onbekend met het feit dat voor hun bontje een dier levend gevild, anaal geëlektrocuteerd, of geklemd en doodgeknuppeld is. Dierenbescherming Amsterdam hoopt met de spot veel bontdragers en potentiele bontdragers te bereiken. De spot wordt vertoond in Pathé ArenA, Pathé De Munt, Pathé City en Pathé Tuschinski.

Al eerder gebruikte Dierenbescherming Amsterdam voor haar voorlichting zogenaamde reversed spotjes. De rol van dieren wordt overgenomen door mensen en andersom. Dit geeft zowel een confronterend als een vervreemdend effect en de boodschap blijft hierdoor beter hangen.

Eerdere reversed spotjes van Dierenbescherming Amsterdam gingen over huisdieren en vakantie en medische kosten.

Persbericht Dierenbescherming